mandag 18. august 2014

Tilbakeblikk på Julihagen

Dette har vært den mest fantastiske solsommeren jeg har opplevd, men det gjør livet ganske barskt i den solbakte skråningen.

Her er noen glimt av det som blomstret i for en god måned siden .  Det er ikke akkurat veldig frodig, plantene har slitt uten vanning i lange perioder.





Fra øverst tv

Børstenellik - en toårig plante som vistnok lett selvsår seg.  Det håper jeg for denne var flott lenge.

Aksveronika er de dunete blå spirene.  Likte denne godt også.  Første gang i blomst hos meg. Både denne og den over ble kjøpt hos botanisk haves venner.

Allium av ukjent type danser godt med variegert sedum.

I midten så er det litt oversikt over kaoset, avblomstret allium og peon får selskap av selvsådd ryllik - ´Cerise Queen´.  Den sådde jeg i fjor og i år gledet den med blomstring.

Hvit floks er heller ikke feil.  De står ikke lenge og særlig ikke i år da det både var varmt og tørt.

Den neste er et kult gress : Telly masts.  Gjør ikke så mye av seg, men det er iallefall veldig luftig og kniplingsaktig. Dette er også fra frø.

Så kommer Zinnia ´Envy´ : Lime farget blomst og selvsådd igjen . Den har selskap med en lime prydtobakk som ble litt uskarp i linsa.  Tilslutt så er det en variegert tistel, som er  helt rålekker i mine øyne.  Den er litt spinkel og har hatt det stritt i ørkenhaven min denne sommeren.  Håper den overlever vinteren og gleder til neste år også.



1 kommentar:

  1. Så fine blomster=) Selv om de har hatt det litt tørt. De har hatt det tørt her også, men nå regner det for hele sommeren på en gang… Fin ny uke til deg=) Vibeke

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...