lørdag 25. mars 2017

På tide å vekke bloggen fra vinterdvalen ....om noen leser blogger lengre?



Det er nytt hageår og i dag var første dag ute i solen med saks og hansker.



I dag har jeg plukket fram inngangsbeddet.  Klippet vekk gammel moro og gitt små spirer lys og rom.  Ugresset har begynt å vise seg , gress mest.  Det er borte nå.  Det er så lett å luke når jorda står bar og løs etter vinteren.  Det er mye løv i hagen , men det lar jeg ligge så lenge som mulig.

Jeg har også et par prosjekter for denne delen av hagen i år håper jeg .  Det ene er å fjerne et gjerde som har gjort sitt mot naboen, og kanskje bare lage en liten murkant med naturstein i grensen.  Deres tomt skråner ned mot vår og det er egentlig en ganske kjedelig skråning sett fra vår kant.  Med masse uønsket vekst av blankmispel som åler seg gjennom nettingen og en tujahekk som lener seg utover hagen min... selvfølgelig alt for høy til å trimmes , men skjermer godt mot innsyn.  Så det er i grunnen litt modent for et kritisk blikk på denne delen av hagen.

Punkt ên er at jeg ønsker meg en kompostbinge i med tre rom slik at jeg kan få den komposten jeg ønsker meg.  Ja,  og så ønsker jeg å starte varmkompostering av matavfall.  I kommunen så skal vi nå uansett sortere ut matavfall og jeg mangler organisk materiale i jorda, to fluer i en smekk .  Derfor blir punkt en et lite gjenvinningsanlegg for organisk materiale aom min kjære landsbymann skal få designe for oss.  Dette er heller ikke noe vakkert sted i dag , med plen som har 0 sjans på å bli fin ettersom det både er fuktig og svært mye skygge i denne kroken.





Punkt to er store grønnsaksdyrkning karmer.  Det er dårlig og lite jord på tomta og tomta er også ekstremt tørr.  Derfor må jeg ha noen skikkelig gode og dype karmer slik at jeg kan legge sneglegift rundt kanten og lage alle mulige slags hinder for sneglene.   Forsythiabusken har tatt kvelden så da kan jeg finne på noen annet akkurat der.




Det kommer sikkert punkt tre og fire bare jeg får tenkt litt til.  Det er litt å pusle med ute i hagen i allefall.
Jeg er noe mer aktiv på  @etnyttlandsbyliv  for mer om oppussing, hage og natur

6 kommentarer:

  1. Der var du igjen, ja! Jeg fortetrekker bloggen fremfor både fb og instagram, for jeg bruker den som et arkiv. Skriver inn det jeg kjøper, hva jeg gjør osv. i hagen. Der kommerde andre til kort :)
    Spennende med mange nye prosjekter! Håper å høre litt mer fra deg og bloggen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert med så rask respons, Marit. Godt å se at det er noen trofaste bloggere igjen. Jeg bruker også bloggen som en slags hagedagbok og det er litt artig å utviklingen over noen år nå.

      Slett
    2. Det er faktisk ganske mange trofaste bloggere der ute ;)
      Ja, det er jo det som er så fint med en blogg, og det får en ikke sett på samme måten andre steder.

      Slett
    3. Hei
      Jeg er ingen trofast blogger, men trofast leser. Alltid like koselig å ikke minst lærerikt. Det er kjekt med Instagram, men det slår ikke bloggene.
      God hage-søndag��
      Hilsen Heidi

      Slett
  2. Vil tro også flere blogger våkner til liv igjen etter vinteren. For egen del så ser jeg at det å skrive blogg, er som Marit sier, et slags arkiv for egen del. Om kan det hjelpe andre så er det bare fint :) Så bare fortsett å blogg, leser gjerne innlegg også fremtiden! Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
  3. Jodå, vi finns nog härute någonstans, vi som gillar att blogga och att ta del av andras trädgårdsglädje och ibland - besvikelser.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...