tirsdag 6. november 2012

En liten oppsummering over årets prosjekter i Eplehagen - del 1

Det går unna i Eplehagen!  Parallelt med byggingen av Borgmuren så har det vært flere mindre prosjekter.

Sliten støttemur ble revet  og det råtne gjerdet ble erstattet. Muren ble pusset og er tilbake i ny og bedre utgave. Bildet viser før pussing og før skiferen ble lagt pent på plass, med ugress.  Har plantet Austin rosen Heritage  på den andre siden av gjerdet. Drenering av området bak støttemuren er også på plass - nok et prosjekt som ikke er synlig, men viktig alikevel.

Jeg plukket de første Heritage rosene inn da frosten begynte å bite, det var gøy at den rakk å komme i blomst i år.   Klematisen ved siden av ser ut til å ha svunnet stille hen, vi får se om det er liv når våren kommer.  Må nok lage litt luftigere jord med litt løv og andre godsaker etterhvert.


























En ny tretrapp på gamle fundamenter med en fin tørr mur som avgrenser beddet i skråningen.  Har plantet litt flere stauder i skyggen på høyre side.  Hosta og storkenebb mfl - det blir spennende å se hva som kommer opp til våren. 


Vi prøver å ta vare på de gamle plantene, men anleggsarbeidet har vært litt på impuls så ikke alt har gått helt etter planen.  Blant annet plantet jeg masse løk, som dagen etter var spavendt og fått et par rosebusker på toppen.  Var litt deppa da det skjedde.   Vi får se til våren hva som kommer og opp og ikke minst hvor....    Bedre lykke til neste år.



 Her er enda en tørrmur fra restestein.  Bedre å bruke enn å kjøre bort og kjøpe indisk stein synes vi. 




Her støpes gulvet til et en liten minibod til søppelsekkene for papir og plast. De hoper seg alltid opp mellom hver henting. Det blir så bra !  Ny trapp fra Glassverandaen står og herder.


Dreneringsrør ble lagt fra Borgmuren og tvers over gårdsplassen. Det fikk vi hjelp av en gravemaskin til å gjøre. Det gikk hardt utover den gamle syrinen. Nå er den bare halvparten så stor som før. Det var et lite minus i prosjektet.

Jeg klippet også to av spireaene helt ned, de hadde altså blitt gravd opp flyttet midlertidig før de ble satt på plass igjen. Jeg har et håp om at de kommer seg igjen. Tenker å klippe resten av dem også før de spirer til våren.










Muren kostet også en flott klatrehortensia. Det var trist der og da i sommer, men nå synes jeg det ble så luftig og ryddig ved husets inngang at jeg ikke savner den.


Trær og busker er trimmet godt tilbake i løpet av vårt første år i Eplehagen. Jeg trimmet plommetreet som var noen ordentlig lange pjuskete grener. Det var altså skikkelig forvokst og trenger nok et par runder med beskjæring før det ligner på noe, men jeg må ta noen skritt i gangen. Poden og jeg fjernet en lønn, men rota var stri. Det var god trim kan jeg fortelle - men vi klarte det! Hauger med hageavfall har ligget litt her og der i Eplehagen.  Alt ble samlet på ett sted og en søppeltaxi kom og tok det med seg. Flere tilhengerlass har blitt kjørt bort fullstappet med kvist og kvast.




 
Gladiolene er plukket opp og lagt til tørk.  Skal prøve å overvintre dem, men jeg tror nesten den kjelleren er for varm.  Pelargoniene har blitt flyttet inn i Glassverandaen. Det er mer småskala prosjekter i denne settingen, men alt må prøves og gjøres en første gang. 

Det har gått litt framover på prosjektet Eplehagen, faktisk så mye at jeg nok deler oppsummeringen i to deler... 


Ha en god høstdag!











 







6 kommentarer:

  1. Så mye du har fått gjort i år! Morsomt å se tilbake på alt du har fått gjort. Nei så lenge en har tilgang på naturstein, så er det jo ingen vits i å kjøpe indisk stein. Muren ble kjempefin! Ha en fortsatt fin dag :-)

    SvarSlett
  2. Så mye dere har fått gjort i løpet av sommeren Anne Karin! Jeg misunner dere virkelig de tørrmurene! De er feldig flotte! Jeg har desverre ikke stein i hagen på hytta og har ikke overskudd å kjøpe billass med stein som ganske sikkert ville blitt liggende veldig mye lenger enn ønskelig før jeg hadde fått summe meg til å lage mur av dem ;-)
    Den klatrehortensiaen var jo fantastisk flott! Er du sikker på den er helt borte? Kanskje du i så fall kan flytte den til et sted hvor du klarer å holde den mer i sjakk..? Jeg kjøpte noen stiklinger på planteloppemarked i sommer. Plantet dem ved roten av noen trær, for de skal visst være perfekte klatrere som gir blomstring på skyggefulle områder! :-)
    Ha en fortsatt riktig fin kveld!

    SvarSlett
  3. Tydelig at dere ikke har ligget på latsiden i år. Dette kommer til å bli kjempefint!

    SvarSlett
  4. Så utrolig mye dere har gjort. Disse prosjektene kommer til å bli fine. Er det ikke morsomt å se at arbeidet gir resultater? Tusen takk for kjempehyggelig kommentar. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Takk for koselige kommentarer.

    Stein: jeg har tre til av klatrehortensia omkring i hagen, så jeg har da noen igjen. Vi hadde tenkt å ta vare på den store også, men det skjedde rett og slett litt for mye.

    Jeg håper at vi nå har fått en struktur i hagen som gjør vedlikeholdet enklere. Da er det mer tid til lek med farger og blomsterglede i hagen.

    Det er absolutt deilig å se at hagen fungerer bedre. Den var jo veldig sjarmerende i utgangspunktet og den gamle stemningen ønsker vi å beholde siden det kler huset så godt.

    SvarSlett
  6. Hei,
    Takk for koselig kommentar hos meg:)
    Så flinke å fått gjort så mykje flott arbeid. Dette vert supert.
    Spennande å følge med :)
    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...