mandag 6. juni 2016

Et staudeliv .. Heuchera Caramel

 Dette er det første bildet av en av mine absolutte favoritt heuchera sortene.
Kjøpt på hagemessen av Staudegården 2013.

 Den første sommeren  - fin og lubben.

 Dette var i fjor sommer - da har den vokst seg skikkelig frodig og i tett samliv med flere andre stauder. Og jeg gledet meg til sommeren i år. Men så har vi noen rådyr som går og tråkker i beddet og da snøen gikk så var det ganske triste saker som kom til syne.  Flere av greinene/ røttene var knekt og de trengte egentlig å få litt mer jord rundt røttene som var igjen.

Så jeg tok rett og slett sjansen på å lage fler planter av denne favoritten.  Så her er det første forsøket på å dele heuchera og kanskje blir det tre nye ut av den gamle.  Nå ser jeg at jeg jukset litt . Bildet under er ikke bilde av Caramel, men trolig Cappucino. Størrelsen og de små nye bladene er lik som for Caramel stiklingene.






4 kommentarer:

  1. Hei!
    'Caramel' er kjempefin. Ser at du har voksklokke. Har omsider skaffet meg en. Håper den blomstrer i år.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med voksklokken. Den er en skikkelig flott, men den står ikke helt ideelt hos meg - den er plantet i tørr skygge.

      Slett
  2. Jeg har også hatt 'Caramel' i flere år. Egentlig helt naturstridig, for den er en av de som tåler minst. Men min er plantet i en skråning som gjør at vannet ikke blir stående om vinteren. Tror de ikke tåler det så godt. Fargen på den er utrolig flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg tror trikset er tørr skråning for god overlevelse. Den får litt mer lys nå etter jeg delte den, men kanskje jeg må flytte den tilbake før vinteren setter inn.

      Slett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...