søndag 6. januar 2013

Nytt år og nye muligheter - kjøkkendrømmer

Det er noe litt forløsende å plukke ned julepynten.  Rommene i huset kommer tilbake til sitt vante jeg.  Nå er ikke jeg en som konstant ommøblerer og pynter her og der, og jeg liker det helst litt  ´rent´ rundt meg.  Kan man være en minimalistisk maksimalist?  Uansett nå er det hade-bra og på-gjensyn til julepynten.



Årskiftet er tid for ettertanke og noen tid for planlegging også.  Jeg og landsbymannen har gjort noen stunt sammen over de siste 6 årene.  Synes jo egentlig at vi har fått til ganske mye.

Vi har bygget ett hus/hytte i skogen, kjøpt, pusset opp og solgt et hus i en landsby i England, solgt rekkehuset jeg hadde fra før, kjøpt oppussingsprosjektet i Eplehagen.  Det har ikke vært kjedelig.  Planen for 2013 er å gjøre ferdig størstedelen av huset i Eplehagen og ta hele huset i bruk.  DERETTER skal vi bare kose oss lenge med det vi har gjort!  Jeg er litt sliten av å ha et så stort prosjekt gående sammen med full jobb og barn, alt annet som skjer.   Det er noen langsiktige planer for flere forbedringer, men det skal ikke skje i dette året!  Ellers er det mest vedlikehold på årets gjøreliste for hus og hytte.



Det mest spennende på planleggingsfronten akkurat nå, er planleggingen av kjøkkenet i Eplehagehuset og de planene gjør meg helt yr av forventning.

Tradisjonell stil uten for mye krummelurer er drømmen. Stikkordene jeg bruker når jeg surfer etter inspirasjon er; Shaker, Cottage, Farm kitchen og Landstil.

Her er litt bilder som gir meg inspirasjon. Dette er fra Houzz.com og det er et arkitektfirma som heter Boston Architect LDa Arcitecture som har delt bildet. Dette kjøkkenet synes jeg er veldig velplanlagt og det har masse detaljer som vi liker godt.   I det hele tatt liker jeg New England stilen veldig godt.  Synes den stilen kler huset vårt fra 1925.  Pendellampene over kjøkkenøya er også helt til å spise opp.





Her er et annet av mine drømmekjøkken. Denne gangen er inspirasjonen funnet hos en Seattle basert entrepenør Logan Hammer Building.  De har også fått til atmosfæren jeg er ute etter.

De bruker som eksemplet over forskjellig materiale på øya og benkene.  Nydelige gulv i varmt treverk som gir varme til interiøret.  Elegant med skuffer i øverste del under benkeplaten hele veien. Stål hvitevarer som med bruk av knotter og håndtak i tidsriktig stil, allikevel  gjør at kjøkkenet unngår å bli sterilt som et storhusholdningskjøkken.


Akkurat nå ser kjøkkenet/spisestuen slik ut - det er rom for forbedring kan man trygt si!




Takk for det gamle og godt nytt år! Håper flere enn oss har noen planer og drømmer for 2013 !

2 kommentarer:

  1. Well that looks similar to our kitchen. We are doing a remodel as well.

    I will try to follow your blog tomorrow. I have to figure out what's up with "linky".

    I put a link to your blog on my blog.

    Love doing what you do too. We have built three homes and remodeled two.

    SvarSlett
  2. Flotte inspirasjonsbilder av kjøkken Anne Karin! Med oppussing av landsbyhus i England, hytte OG nå huset dere skal bo i forstår jeg godt du opplever det blir litt mye i lengden. Da er det flott å vite at når dere er ferdige med de siste tingene, så kan dere ta dere en laang pause, nyte det dere har fått utrettet og kose dere!
    Ha en fortsatt ritkig fin uke!
    Stein

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...