tirsdag 25. februar 2014

Vårglede i vente - her er litt av fjorårsgleden

Små spirer titter såvidt ut av jorda her ennå, og da kan det kanskje være på sin plass med et lite tilbakeblikk? 

Som en sann maximalist så burde jeg selvsagt ha MYE mer løk for at det skal se akkurat ut som jeg vil ha det.  Gleden over de små vårløkene er stor, selvom jeg hver vår tenker at jeg skulle hatt dobbelt (eller 100 ganger) så mange løk i jorda høsten før. 

Først ute hos meg er irisene. De blå er sikkert noen trofaste tøffinger, for de har nok vært lenge i hagen.   Det er mer spennende å se om noen av Katharine Hodgkin irisene vil komme iår også.  Foreløpig ser jeg ingen tegn til henne.  De andre våririsene ivrer opp av bakken. 

Vårprydløk (Puschkinia scilloides libanotica) ble en favoritt og jeg fylte på med mer i fjor høst.  Håper jeg får et helt teppe fullt av denne i inngangsbeddet.  Den er rett og slett yndig.  Den holder seg godt i skjul ennå, men den kommer nok snart med bleke blader opp av jorda. 

Snøstjernene (Chinodoxa) i hvit, blå og rosa ble også en vinner synes jeg.  Krysser fingrene for at de kommer igjen. De stod kanskje litt for tørt inne ved husveggen, så oddsene er vel kanskje ikke overveldende. 

Snart vil nye planter komme opp og friske bildegleder deles. Ha en super dag!















12 kommentarer:

  1. Ordentlig vakker kolage med vårblomstrer :) Fortsatt fin dag fra Tone

    SvarSlett
  2. Nå tiner snøen fort her, men spirer er det ingen av foreløpig. Heldige du som kan titte etter det :) Så koselige bilder fra fjorårets løkblomstring. Tenk at vi snart er der igjen!
    Tusen takk for tips for Verbenaspiring. Jeg har enda ikke fått til noe, og tror kanskje det er for sent å så en ny ladning nå.. De trenger visst lang tid på seg for å blomstre har jeg skjønt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er noen skikkelige treiginger disse verbenaene. men har du satt pottene i kjøleskapet en ukes tid? Mine kom altså etter en lang periode i en uisolert glassveranda , og de blomstret tli sist. Da var mye annet blomstret av så de stod som litt sånne pistrete greier i et ganske flatt bed. Men altså ny sjanse i år og da har kanskje ett og annet fått etablert seg skikkelig sånn at det blir ordentlig frodig rundt dem.

      Slett
  3. Vi har mye godt i vente :-)) Det er bare å glede seg!

    SvarSlett
  4. Åhhh, det er så utrolig mange vårblomster som setter farge på hagen=) Og det er mye å glede seg til=) Koselig med et lite tilbakeblikk. Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tilbakeblikk er ikke så dumt - det er litt læring i det. For hvordan ble det egentlig ? Jeg ser jo at jeg bare kan kjøpe 10 pakker løk av hver sort, men så er det dette med lommeboka da... ;)

      Slett
  5. Nydelige vår bilder <3 Snart er våren her :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det går nesten litt for fort i år - i fjor var våren bare sorgen - men når det går så fort så er det jo også en konstant bekymring om -10 kommer igjen. Hagelivet er ikke enkelt ;)

      Slett
  6. Så mye fint vi har i vente, og det er like om hjørnet! Muntre små vårløk du viser. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er noen søte småttiser - jeg glemte å legge krokusløk i jorden i fjor - året før så tok den våte høsten krokusløken dem. De mangler synes jeg , men irisen gjør litt opp for dem :)

      Slett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...