tirsdag 31. juli 2012

Et hage mysterium er løst

Jeg har endelig funnet navnet på et tre i hagen som jeg synes er så fint på vinteren.  Hadde aldri sett tresorten før jeg flyttet til Eplehagen.




Wikipedia hjalp meg videre når jeg først fant det latinske navnet på en busk på Hageland.   Det er ofte vanskelig å komme videre med å finne navnet på planten når man ikke aner hva man kan søke på.

Hjortesumak (Rhus typhina)  har jeg i hagen min.  Det holder riktig nok på å seile ned den bratte tørre skyggefulle skråningen det står i, men det vokser og trives.  


I August nummeret av Hagetidend så er det også et planteporterett av Hjortesumak. Så nå har virkelig fått fylt på med kunnskap.  


Og det er helt sant at den setter mange rotskudd, som det sies i wikipedia artikkelen.  Akkurat nå synes jeg disse rotskuddene er fine siden vi må grave opp skråningen med tid og stunder for å bygge garasje.  Tenkte jeg skulle redde et par av årets rotskudd og ha dem i bakhånd i tilfellet vi tar ned hele treet i garasjebyggingen.  


Synes treet gjør seg allerbest når grenene er nakne og de røde spirene er som små flammer som strekker seg oppover.  Bladverket er litt eksotisk, nesten litt palmeblad liknende.  Artig tre - og jeg er godt fornøyd med å ha funnet ut hva det er for noe.  


Nyt sommerdagene!


 






2 kommentarer:

  1. Ja, det er en flott plante. Den ser litt eksotisk ut ja, og kan helt klart ligne på en palme. Men den kan være en pest og plage også. Jeg kjenner flere som har hatt den og den setter rotskudd over alt. Men hvis en kan ha den på et sted hvor det ikke gjør noe, så er den jo en kjempefin plante. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Kjempeflott plante!
    Om den setter for mye rotskudd kan du jo kanskje grave et stengsel i sirkel rundt røttene. Det gjør jeg med planter som sprer seg ved rotskudd og har fungert helt ypperlig så langt :-)
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...