fredag 10. august 2012

Roser i Skogshagen August



Teksten i dette innlegget er mest  klippet fra Landsbymannens plantenotater fra skogshagen. 
Flammentanz Klatre-rose

på Vestveggen. 3 greiner, Karminrød, Middels store, fylte blomster i klaser, engangsblomsrende, 400cm, mattgrønt bladverk, H6-7.

Knallflott i 2010 (etter 34 minusgrader), strakk seg opp 1m på panelveggen. Ofte en del lus, forsvinner greit med grønnsåpe.

Rosa Gallica Splendene buskrose, 3 grener ved plantetidspunkt. Enkle store roser med purpurskjær. 150cm. Nøysom. H-7. Blomstret flott 2010, men lav kun 35cm krypende. 2011 med kraftig vekst. Bildene er fra 2012 og den har blitt stor og slengete.  Halve busken lå flatt på bakken.  Nydelig duft og den 'snakker' fint med Flammentanz på veggen. 
Plantet ved brønnen, foran gavlvegg mot øst.



 




Rose, Dornrøschen buskrose.Ved gjerdet mot vannet, foran vestveggen :juli-09, 3 grener. Kraftig rosa, duftende. Store stilkformede i klaser opptil 10. 100cm. Opprett vekst. H-6. Nydelig farge/blomster 2010, men liten. Overlevde fimbulvinteren helt fint. Flott også aug2011, med mange blomster litt for sent.  Bildet er fra august 2012 og den har to flotte roser , men er veldig lav av vekst.  Vi har skjermet denne rosen noe mer med planter og annet.





 
Rosa Rugosa,  Vi har visst fått en hvit rose også.  Vi trodde vi hadde 3 like rosa busker , men så viser det seg at den ene busken er hvit.  Rugosa er på svartelisten, men for skogshagen på 500 moh så er de kjærkomne tilskudd til hagen.  Det er tørkeutsatt og værhardt der de står, men de sprer seg sakte og det blir en fin skjermning rundt kummene for avløpsanlegget. Lite blomster på dem, men flott og frodig bladverk.




















 
H.C Andersen, klase-rose, H5, halvfylte mørkerøde blomster, 120cm høy. Som skjerm foran snurredass-beholderen. Plantet Aug-08  
Velegnet som hekk. Blomstrer juli/sept. Svak duft. Kom fint også i 2010.  Kommer flott i 2012 også, men blomstrer ikke ennå, derfor har jeg ikke tatt noe bilde av denne. 



10 kommentarer:

  1. Hei Anne Karin.
    Vakre bilder og gode kommentarer fra din mann :-)
    Jeg lagrer informasjon og bilder ang. alle mine planter på Evernote, som er en ypperlig database for formålet! Der kan du legge inn tabs ol. Du installerer selve programmet på maskinen, mobiltelefonen, Ipaden og lignende, men kan også velge å share informasjonen via web.

    Du kan jo se på min database ang. plantene mine og se om dette er noe for deg.
    Adressen er: https://www.evernote.com/pub/srubach/srubachsnotebook
    Ha en riktig fin helg!
    Klem
    Stein

    SvarSlett
  2. Så flott rosene blomstrer i skogshagen hos deg!
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  3. Flotte roser hos deg, jeg liker også de litt buskete og uvørne rosene. Selv om rugosaen er svartelistet er den søt og dufter helt nydelig.
    Ha ei finfin helg.

    SvarSlett
  4. Oj, så mange flotte roser du har! Har kost meg med å kikke litt rundt i hagene hos deg - koselig blogg!!! Tusen takk for hyggelig besøk fra deg.
    Ha en fin helg,
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  5. Takk alle gode kommentatorer - det er så hyggelig med de fine meldingene og den hjelpen jeg får via denne bloggen. Det gir meg masse lyst til å dele mer av min hageglede.


    @ Stein - Du gjør ikke noe halvveis skjønner jeg, men det visste jeg jo fra før. Det var en god ide med den databasen, og din var jo veldig omfattende...

    Jeg har en doc fil som jeg skriver mine hagenotater på. Ikke trodde jeg at det var så omfattende å gjøre denne jobben og doc filen funker strengt tatt ikke mer heller.

    Jeg har helgen for meg selv , så kanskje jeg skal prøve å få litt orden i galskapen.

    SvarSlett
  6. Nydelige roser du har! Og flott med så god informasjon om hever enkelt sort. Når en bor 500 moh som du gjør, må en sikkert vurdere nøye hvilke roser som kan trives der, og det har du greid fint!
    Takk for titten!

    SvarSlett
  7. Så mange fine roser du har, og mange andre fine blomster=) Den muren dere lager ser helt fantastisk ut. Koselig at du legger igjen kommentar på bloggen min, for da fant jeg din=) Gleder meg til å se mer på bloggen din, og håper jeg finner noe fra London der. Jeg elsker London=) Ha en fin dag. Vibeke

    SvarSlett
  8. Mange flotte roser i skogkanten:)
    Flott med eksakt data på de enkelte:))

    SvarSlett
  9. Beautiful photographs, fantastic flowers, view of the lake unusual. I am greeting

    SvarSlett
  10. Jeg kom bare lige forbi din blog.
    Gode billeder af dine smukke roser.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...