onsdag 8. august 2012

Spirea

Jeg har spirea både hjemme i Eplehagen og i Skogshagen.  Jeg har alltid sett på spirea som en litt uinteressant plante, men jeg verdsetter den mer og mer.  Det finnes mange typer med forskjellig bladverk og blomster.  Blomstringen kommer på forskjellig tid og den kan være rik eller omtrent usynlig. Jeg vet ikke navn på mine Spireaer, og det må nok litt mer ´forskning´ til før jeg kan si at jeg har oversikt over Spirea gruppen.

En sort jeg er veldig glad i er Blærespirea.  Her er det fargen på bladene jeg virkelig elsker. Jeg har tilgode å se om det kommer noen blomster.

Jeg har to slike busker i Skogshagen.  Den ene står ved de vintergrønne buskene og bryter med de grønne furuene med sine mørke røde bladfarge.

Den andre står litt kummerlig plassert ved hushjørnet og en tørrmur ved siden av Japan spirea. Denne typen Japan spirea har nesten limegrønne blader -  og litt mørke rosa knopper/nye skudd.  . Fargekombinasjonen er vakker sammen med den mørke Blærespireaen.

Hyttenaboen hadde glemt å lukke grinda og vi fant ut at sauene likte Blærespirea veldig godt.  Den minste av Blærespirea buskene er fortsatt minst ...



I tillegg så har vi et hjørne av Skogshage tomten som er dekket med en type spirea jeg ikke kjenner navnet på.  Den er veldig herdig og sprer seg villig.  Den var lenge den eneste type busk i Skogshagen som bestod av mer en 2 blader.  Resten var jo spist av sauene.  Konklusjonen må være at sau ikke spiser denne typen spirea - kanskje det gjelder for andre beitedyr også.











I Eplehagen har jeg også en spirea type.  Jeg fikk høre den bli kalt Rosepirea, men jeg synes jo den er ganske lik det som jeg kaller Japanspirea i Skoghagen.  Uansett så er det et fantastisk fargeshow på denne busken -  knall rosa  Jeg har en hekk av sorten ved den øverste innkjøringen.  Busken på bildet står i rose-veggen og skjermer for klematisens rot.









Den første spireaen som kommer på tidligsommeren er Grefsheim spirea eller brudespirea- vel jeg tror i allefall det er det den heter. Vakker den også når blomstringen er overdådig.



7 kommentarer:

  1. Den du nevner er nok ikke en spirea, selv om den heter Blærespirea. På latin heter den Physocarpus opulifolius, så det er et misvisende navn på den :-)

    Jeg lurer på om den du nevner til slutt er en som jeg hadde i hagen der jeg bodde før. Den var omtrent umulig å bli kvitt. Jeg vet ikke noe navn på den jeg heller, men den er en Spirea helt klart.

    SvarSlett
  2. Hei Marit

    Jeg setter så stor pris på at du kommenterer og deler kunnskapen din. Jeg syntes det var rart at bladene til Blærespirea var ulikt alt annet, og der var forklaringen.

    Det stemmer nok at den spireaen som er en av få orginale planter igjen i skogshagen er umulig å bli kvitt. Hele tomta er snudd opp ned et par ganger i byggeprosessen. Men her er god plass og jeg trenger den skjermingen jeg kan få - så den står trygt nedi kroken sin :)

    SvarSlett
  3. Beautiful photographs, beautiful flowers. I am greeting

    SvarSlett
  4. Hei, Hageaase her! Vil bare si at den spireaen med rosa spir heter Trumfspirea, og den store rosespireaen heter antagelig Anthony Waterer. Klipper mine helt ned om våren. De gir godt le, og trives her ute ved kysten i blåst og regn.

    SvarSlett
  5. For eit koselig inlegg :))
    Ha ein vidunderlig kveld.

    SvarSlett
  6. HageÅse

    Takk for navn : jeg har lest meg litt opp og jeg tror som deg det kan være Anthony Waterer . Jeg tror jeg skal lage meg noen stiklinger av den jeg har i Eplehagen for å prøve den i skogshagen til neste år. Den skal være herdig til H6 så det burde kunne gå, hvis jeg får stiklingene til å rote seg.

    Naboen til skoghagen , hun brant like godt ned hele Trumf spirea hekken sin hun! Godt ikke hus og hagen vår forsvant i samme runden. Men nå er hekken hennes penere enn noen gang. Jeg tror jeg heller tar motorsagen til våren - for krattet er tett der den står.

    SvarSlett
  7. Så hyggelig å høre fra noen nye. Jeg trenger all trøst jeg kan få disse dager.

    Jeg synes den hvite har for store blomster til at det er Brudespirea, og jeg synes ikke at de sitter tett nok. Det kan kanskje være Gentspirea.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...