onsdag 29. august 2012

Drømmen om en eplehage...

Tiden flyr og skolen er igang, byggearbeidene går sin gang og eplene er modne - noen iallefall, resten av dem ligger under trærne . Ugresset har tatt overhånd og jeg prøver hardt å nyte det som funker i hagen.

Jeg tynnet ikke eplekarten - resultatet er at hele plenen er overstrødd med epler. små halvmodne/halvråtne epler. Plenen var forresten altfor lang da den ble klippet sist.  Jeg fylte en liten trillebår full av eplekart før den ble klippet og jammen så er det masse epler under treet igjen.  For en av grunnene til at plenen var uklippet var selvsagt eplekartene.

De få eplene som er på trærne er forresten fulle av skurv og de er små og altfor mange. Lyspunktet er at noen små kryp har hatt gode dager og fest i de peneste eplene. Godt at noen har kunnet nyte det 100% organiske 100% sprøytefri eplene..... 

Nevnte jeg at trærne er halvråtne og har mose på stammene.  Ettersom jeg fikk en gartner til å beskjære dem kraftig i vinter så har de dannet masse ris på toppen.

Mange av bladene på et par av trærne har krøllet seg og er litt gule og svarte .  Noen greiner har nesten ikke blader i det hele tatt.

Kanskje har drømmen om en eplehage fått seg en aldri så liten brist?


Eller kanskje ikke - nå dufter det nybakt eplekake i hele huset .  Eplene ble plukket og skrellet av den tøffe tenåringsgutten min helt frivillig.  Nå skal det nytes....




6 kommentarer:

  1. Jeg synes at jeg kjenner duften helt hit!
    Nybakt eplekake er bare så deilig. Kos deg :-)

    SvarSlett
  2. Eplekaken så jo herlig ut! Jeg har også en drøm om en eplehage, men i motsetning til deg mangler jeg trærne, så du har da et langt bedre utgangspunkt enn meg! :-D All den tid plenen er full av epler regner jeg med trærne i alle fall ikke har gitt opp å produsere frukter, så da høres det jo ut som målet allerede er nådd :-D
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
  3. Mmmm, eplekake høres deilig ut. Når de skrelles gjør det vel ikke så mye at eplene ikke er fotomodeller. De smaker sikkert utrolig godt allikevel.
    Ha en strålende onsdagskveld.

    SvarSlett
  4. Takk for koselige meldinger. Eplekaken var kjempegod - det var nok den gode følelsen av å bruke disse drømmeeplene som gjorde susen. Håper det blir igjen noen epler på trærne som kan presses etterhvert til eplesaft.

    SvarSlett
  5. Eplekake med is..........nam-nam !

    SvarSlett
  6. Det er alltids litt å lære i en hage, nå veit du at du må tynne til neste år ;)

    Når det gjelder risene, det bir alltid masse slik når man beksjærer gamle trær hardt, å beskjære epletrær er ikke en engangsforetelse, du må belage deg på å klippe slike som står rett opp i en par år fremover.

    Her kan du lese om epletrebeskjæring: http://www.juniper.se/tradvard/artikel1.htm
    Som du ser foreslår de å klippe trærne på sommer, senest to måneder før frost. Det gir nemlig mye mindre sånn "rett opp vekst" (vannskudd).

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...