lørdag 16. februar 2013

X-Faktor GUL

Moseplassens X-Faktor konkurranse fortsetter og jeg graver meg ned i lag på lag av mapper av bilder på hardisken. Dette er moro - både å få inspirasjon fra andre hageentusiaster, men også å få et nytt blikk på skattene i  eget arkiv.

Når man blar gjennom mange bilder så er det ofte portrettene av blomster øyet oppfatter først.  Denne kandaten var ikke vanskelig å finne, den lyser som ei sol blant 100´vis av blomsterbilder.  

Det er en Smågullkorg, Doronicum orientale.

Den er herdig og lite kravstor.  Hos meg står den i skygge under noen busker,
men er en herlig fargeklatt for alle som passerer på veien.  

Her er sola mi!



Se fler gule bidrag her.

13 kommentarer:

  1. Denne hadde jeg for noen år siden, men den ble så inngrodd av skvallerkål at jeg måtte gi den opp! Synd, for det er en vakker staude som blomstrer tidlig om våren! Jeg kan jo se om gartneriet har den :)
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spør heller noen naboer med gamle hager om de har, du trenger bare en liten rot:)

      Slett
  2. Denn har jeg også og den er et kjærkomment innslag på forsommeren. Den vises godt i bedet med sine knallgule blomster.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
  3. Nydelig! Jeg blir så glad hver vår når Gullkorgen blomstrer. Det blir så frodig og fargerikt med en gang. De er fine i buketter også.
    Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  4. Flott solblomst! Ligner på gul prestekrage. ;)
    Lykke til, og god helg!

    SvarSlett
  5. Virkelig ett blikkfang! Flott kandidat. Lykke til i x-faktor!
    //maya

    SvarSlett
  6. Denne fikk jeg noen rötter av fra mamma ifjor, så jeg håper også på å få se slike nydelige gule blomster i hagen i år:-)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  7. Sikke et smukt solskin. Rigtig flot bidrag. Held og lykke.

    Lise Lotte

    SvarSlett
  8. Nydelig farge og form. Skjønner veldig godt at du kaller den for sola mi. Du skrev hos meg at du håpet vakkerøye vil overleve vinteren. Det er jeg nesten 100% sikker på at de vil gjøre. Den er herdig opp til H6. Ha det godt og lykke til! Hilsen Anne

    SvarSlett
  9. Ja, den skinner som tusen soler i hagen på våren! Jeg har flere av dem. Så holder bladene seg så lenge grønne etter blomstringen. De vokser og brer seg raskt. Lykke til med solen din!

    SvarSlett
  10. Så herlig og se den "glade", lysende gullkorga igjen! Det er vår, det;o)) Minner en jo om selveste sola og gir energi frem mot våren.
    Veldig koselige konkuranser hos Moseplassen. En dyktig dame som vet å inspirerer sine lesere.
    Ønsker deg en nydelig uke og lykke til med sikringsskapet!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  11. Nydelig sol du har her. Det må nesten bli kandidaten min på en skyggefull plass jeg har i hagen som trenger litt lyse blomster !

    SvarSlett
  12. Så flott staude, en virkelig solstråle, dette. :) Lykke til.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...