torsdag 18. juli 2013

Austinrosen - Heritage







Denne vinteren har vært tøff mot rosene i mange hager.  Det var allerede mange roser i Eplehagen da vi overtok og vi har ikke vært så snille med dem i året som gikk.  Klatreroser ble klippet helt ned slik at muren kunne få et tiltrengt malingsstrøk. Andre roser ble flyttet pga bygging og graving, men allikevel så kommer de opp og gleder nå med sine flotte blomster.  Bare et par stykker klarte ikke mishandlingen.  Det viser litt hvor tøffe roser kan være. 

Jeg kjøpte to nye roser i fjor på sensommeren for å plante på den øvre plassen.  Jeg plantet de sammen med klematis.  Klematisen har jeg ikke sett noe til denne sommeren, men rosene, de kommer. 

Austinrosen Heritage ble kjøpt fordi den er så  sart og romatisk, i motsetning til de andre fargesterke primadonnaer som holder hoff i Eplehagen.  Men for å komme til sin rett måtte den plasseres med omhu.  Den kler uteplassen godt og står fint til huset og plassen den har fått i hagen.  Når prosjekt rosebue med Lykkefunn er på plass (neste vår - tenker jeg) så blir dette et fint hjørne i hagen.  Klematiser vil jeg prøve igjen, for det er en flott kombinasjon med roser. 

Det er litt karrig jord for denne rosen så det er viktig å forbedre jordsmonnet for å få en kraftig og god vekst, men den er jo litt å glede seg over allikevel.  Den er vakker og har nydelig duft - det er slikt jeg setter pris på.  Overlever rosene dårlige vekstkår og ekstrem barfrost så trykker jeg den til mitt hjerte - Heritage gjør akkurat dette.  Dette er min favorittrose i hagen akkurat nå.

Moseplassen kjører på med roseutfordring og se innom her for de andre bidragene. 

2 kommentarer:

  1. Den er så vakker! Jeg hadde min i seks år, men den tålte ikke den siste vinteren dessverre. Den har så sart og tandert utseende. Heldige deg som har den :-)

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...