søndag 28. juli 2013

Ganske sørgelige saker

Ikke alt i hagene jeg steller, har hatt det like bra.  Vi har holdt på mye med fiksing og ordning hjemme, så hyttehagen har blitt prioritert ned.  Når grinda som holder sauene ute har stått åpen to ganger i lange perioder så er det dårlig nytt for hyttehagen.  Barfrosten og vårtørken har også vært faktorer som ligger på minussiden for hagelivet der oppe.  Alt av roser utenfor den innerste inngjerdingen har blitt tørket, fryst eller spist.  Jeg har hatt lupiner og valmuer, som jeg plantet ut som frøplanter , men ingenting er igjen etter saueterroren.  Busker som omsider så ut til å komme skikkelig i vekst er beitet helt ned - igjen...  Ingen rips eller stikkelsbær i år der oppe.












Nå har vi satt opp kodelås på grinda , slik at ikke folk som ikke hører til kan åpne den.  Så gjenstår det å se om hyttenaboen greier å lukke grinda , men da vet vi iallefall hvem synderen er.

Innsiden av gjerdet ser ikke så helt galt ut.  Alperipsen hadde et angrep av laufall, men med kraftig nedskjæring og fjerning av alt løv fra bakken ser det ut til at det ikke er noe problem i år.  Det er godt nytt.  Peonen Bowl of Beauty har klart brasene og blomstrer flott.  Blomsterengen på oversiden er et syn.  Syrinene har blomstret flott , men det fikk jeg ikke med meg siden den er avblomstret for lenge siden.  Duppesoleien fra mormors hage gleder , og jeg tenker jeg snart kan dele den slik at jeg får en i Eplehagen også.  Akkurat nå er spireaene flotte med sine rosa blomster - de ble enda finere i år siden jeg tok jobben med å stusse litt i fjor høst.

Bukett fra hagen hjemme gleder på hyttetur.

Så alt i alt mye skuffelse , men litt gleder også i hyttehagen.







8 kommentarer:

  1. Ja, sauer er ikke bare ålreite dyr, det er helt sikkert. De spiser alt i sin vei. Godt at det er noen få lyspunkter da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Solen skinner alltid bak skyene , det er jo gøy når ting gror tross alle viderverdighetene.

      Slett
  2. Arghhh, så ergelig. Grit med dyr i hagen, men ikke av den store typen. Nyt sensommerdagene uansett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja ja , sånt skjer jo en gang i blandt, men du vet jo litt om å ha kalde vintre og kort sesong også. Det tar TID å få opp busker og sånt. Så når sauen beiter ned flere års vekst så svir det litt ekstra. Men sommeren nytes - men helst i Eplehagen om jeg skal være ærlig ;)

      Slett
  3. Er det ikke det ene så er det det andre. Sauer er helt klart fine på andre siden av gjerdet, men i hagen vil man IKKE ha dem!

    Så leit med alt som er spist opp. Håper det vokser fint under jorden allikevel og kommer igjen neste år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja noen utfordringer er det å ha hyttehage , spesielt når det er så kalde vintre og kort vekstsesong der oppe. Noen busker tror jeg er døde etter naturenskrumspring, men ellers så er det jo utrolig hva som overlever.

      Slett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...