søndag 5. mai 2013

Første steget fra teori til praksis ved inngangen

Jeg har jobbet en del med blomsterbeddet ved inngangen.  Planen presenterte jeg tidligere i bloggen; dette er  løkene, stauder og sommerblomster .  Beddet var ikke så spennende da vi kjøpte og med byggearbeidene avsluttet så er det veldig koselig å gjøre beplantingen nå.

Løkene har startet å komme og Vårpryden har gledet en stund allerede.  Ellers er det lite som blomstrer i dette bedet akkurat nå.

Noen lave steinbedsplanter i forkant som kan gå litt parallelt med løkblomstringen tror jeg kan bli bra.  Jeg må passe litt på høydene i dette beddet siden det hevet opp med en meterhøy mur slik at plantene foran ikke skygger for de større plantene bakover.

1. mai var jeg en rask tur på gartneriet på Ila fengsel.  De har masse sommerblomster og litt annet, men kvaliteten er super.  Plantene der har hatt det godt!   Sommerblomstene kan jeg skrive om når jeg har fått dem pent ned i pottene sine og plassert de der de skal være.  Der er jeg ikke helt ennå og for å holde meg til temaet ; det  var jo denne murkanten ved inngangen som må få litt hyggelig selskap av planter.


Fra  gartneriet på Ila ble 5 forskjellige småttiser med hjem.

Hagepute - (Aubrieta) - joda jeg har mye av sorten , men barfrosten har preget mine steinbedsplanter veldig denne våren , så de skal få være i fred. De kan heller bli delt opp på høsten og flytte de litt rundt når det har fått vkst seg litt til.

Hageskrinneblom -  lys rosa (Arabis ) - får gå parvis med Hagepute ved murkanten.

Forglemmegei. knallblå - denne skal visst også ha det litt fuktig. Denne lille søte går foran Løytnanshjertet (Dicentra spectabilis) ‘Gold Heart’ og  ´Alba´. Litt usikker på den sammenplantingen , men alt kan flyttes heldigvis.  

Hageslidre (Saxifraga arendesii) - den var faktisk ikke i hagen fra før.  To sorter ble med hjem - en hvit og rosa. I staudeboka sies det at denne må ha det litt fuktig og det blir rett og slett litt bom i forhold til hva jeg trengte de til.   Ja , sånn kan det gå med amatørgartnere på impulshandel en vårdag.

Ellers så har jeg tatt sjansen og plantet mer av peonvalmuene lengre bak i beddet.  De begynte å bli lange og stenglete i pottene sine, og de tålte å være ute etter jeg prøvde meg på å herde plantene.  

2 kommentarer:

  1. Bedet ditt blir nok kjempefint med så mange flotte vårblomster :-)

    SvarSlett
  2. Kjekt å se at sesongen er i full gang hos deg :D Det blir flott langs murkanten, og takk for tipset om plantesalg i Ila fengsel, det burde jeg sjekke ut!
    God søndag!

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...