tirsdag 7. mai 2013

Vårens løkblomstring så langt





Irisene har nå takket for seg. De er mine store vårfavoritter og flere iris går rett inn på ønskelisten.  Noen av irisene er nye av året og det er den lyeblå - Katharine Hodgkin. 
 
Jeg har tepper av russeblåstjerne og ikke klart å ta et eneste bilde av prakten.  Er det ikke rart?  De som er spesielle for meg har blitt knipset, men de som virkelig setter farge på hagen blir glemt når jeg er ute og myser etter småttiser i hagen.
 
Eranthisen, som jeg ventet sånn på, kom ganske så sparsommelig et par steder.  Håper de trives og blir fler etterhvert. 
 
Narcissene jeg har tatt bilde av, er samme sort og var i Eplehagen før vår tid - når de først slår seg ut så er de gule inni og så falmer gulfargen og går mot creme farget.  Liker den veldig godt. De kommer også ganske tidlig inntil solveggen der de står.
 
Vårpryden står lenge og den håper jeg også kan få bli til fler i Eplehagen, jeg hjelper den nok litt på vei. 
 
Det siste stjerneskuddet er en Snøstjernene som kommer i hvit, rosa og lyseblått - de er absolutt må ha heretter. 
 
Snøklokker mangler jeg helt - må nok notere meg at de vil jeg gjerne prøve å få til å trives i Eplehagen.
 
Noen løk har ikke kommet ennå, kanskje tok den tunge fuktige jorda og barfrosten disse i høst.  Jeg plantet dem seint - helt i begynnelsen av november og så druknet de nesten før det ble sprengkaldt.  Det kan iallefall være noe av forklaringen på forsvinningen.
 
Tulipa Cupido - dwarf butterfly tulip. Caloshortus
Narcissus - Rip Van Winkle
Crocus - Cream Beauty
Ruteliljene uteblir også, men de forsvant nok da håndverkerne satte noen roser i et bed jeg hadde satt løk i.
 
Det er mye mer løk som sprenger seg vei opp av jorda nå, men det får komme i neste oppsamlings kollasje når de har vist hva de har å by på.
 
 
 


9 kommentarer:

  1. Så flott collage du har laget med vårblomstene dine! Du har virkelig mye fint som har blomstret/blomstrer hos deg nå :-)
    Vi får glede oss over det som har vært og det som kommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja nå er det bare å ta innover seg alt det flotte vi har gått og drømt om. Det skjer så fort og så er det over !

      Slett
  2. Virkelig herlige vårtegn i hagen din Anne Karin! God tur til England :-D

    SvarSlett
  3. Nydelige vårtegn!
    Herlig tid dette.
    Ha en fin kveld!
    Klem Christina

    SvarSlett
  4. Herlig vårblomstring hos deg! Og ja, det er nesten litt dumt at blomstringen varer kort når det blir såpas varmt, men litt varme vil vi jo ha nå, og det er jo massevis av andre planter som står for tur.

    Jeg drar til feriehagen nå for å røske opp et bed fullt med narcisser, for å gi plass til georginene, men er redd for at narcissene såvidt er begynt å nærme seg blomstring. Tullete vår i år!

    SvarSlett
  5. Fantastisk som det blomstrer hos deg. Irisen har allerede blomstret av! Her har den ikke begynt. Jeg synes det ofte er vanskelig å ta vårbilder av hva man fanger inn når man ser utover hagen. For det er ofte det vakreste, som av russeblåstjernen. Nydelige bilder. Anne

    SvarSlett
  6. Å du verden, så mye som har blomstret hos deg allerede! Herlig med vårstemning, løvsprett og blomstring - endelig! Ja, og snart kommer kanskje vannet igjen... (vi hadde vel håpet litt tidligere)!

    SvarSlett
  7. Herlig collage! Nydelige vårløk. De skaper mye glede. Også mine eranthis var litt tafatte i år, kanskje de må ha litt tid på å etablere seg.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...