tirsdag 14. mai 2013

Vel hjemme ?

Jeg brukte litt tid i glassverandaen i går for å sjekke ståa på frøsådden der etter fem dager borte.  Noe hadde tørket ut for meg , men det verste var at jeg har fått lus på noen av frøplantene kjøpt på hagemessa!!

Jeg har også en jobb å gjøre for å få plantet alt i bed og krukker.  De fleste av valmuene har tålt godt å komme seg ut, så jeg tar ut resten nå ganske snart. 

Her er litt av blomstringen i Eplehagen uken før 17.mai.




saxifraga arendsii, Hosta, Narcisser,
 fritillaria meleagris, osteospermum ecklonis (spansk margeritt), hosta, 
cosmos bipinnatus 'Candy stripe', Doronicum orientale (små gullkorg) , ipomoea purpurea


14 kommentarer:

  1. Fij blomstring heos deg nå, her hagler det i skrivende stund og hagen ble atter en gang hvit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Æsj - nå håper jeg at du tuller! Det er jo ikke mulig at det ikke skal gi seg med skitværet denne våren. Håper det går bra med småspirene dine !

      Slett
  2. Har hostaene dine kommet ut med blader allerede nå? Her er det bare bladspisser. Det er så kaldt her at jeg fyrer i ovnen. Håper at vi får bedre vær snart!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var knoller jeg kjøpte på hagemessa, så de er jukset fram innendørs. De som står i beddene er bare spissene . Det er bikkjekaldt og surt - så jeg vil som deg ha litt mer varme.

      Slett
  3. Hei! Tusen takk for tipsene. Kjenner at det kribler. Jeg skal ta masse bilder. Det er skummelt å dra fra spirende frø. Må tenke ut noe. Kjempefin blomstring hos deg. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kom med enda et Englandstips til deg forresten :)

      Slett
  4. Så trassig at du har fått lus på plantene da!! Kanskje litt grønnsåpevann kan ta knekken på utøyet? Nydelig blomsterbrett til 17. mai. Sommerblomster i full blomst allerede?! Mine pyntekorg er fremdeles rimelig små...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sådde nok Cosmosen altfor tidlig - men koselig at jeg fikk blomster til 17. mai!

      Slett
  5. Så fin blomstring!!...jeg driver å bærer ut og inn plantene...så det er ikke lenge før de skal i jorden nå:))
    Takk for hyggelig hilsen:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei tålmodigheten er slutt nå ! Vil ha deilig varme :)

      Slett
  6. Noen spirer som tørker høres kjent ut, og det må vi vel rene med. Da er det verre med lus. For noen år siden fikk jeg inn lus med en liten frøplante jeg fikk, det endte med at nesten alle plantene også fikk lus, og den som startet oppstyret kreperte. Etter det blander jeg aldri import og egenproduksjon før det plantes ut. Anbefaler at du flytter litt på plantene sånn at du får begrenset omfanget. Grønnsåpevann funker, og når alt plantes ut finnes det jo mange lusespisere i hagen.
    Flotte sjatteringer på den blomsten jeg tror er Cosmos!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg skulle nok gjort som deg. Lusa kom nok med noen planteinnkjøp, men jeg har ei marihøne som har gode dager i glassverandaen og så holder jeg på med flyttejobben til uteliv nå. De som har masse må nok dusjes daglig med litt grønnsåpe. Det er et kongetriks! Ja, det er nok Candy Stripe som blomstrer !

      Slett
  7. Oi for noen utrolig flotte ruteliljer, pyntekorg og mye mer! Fantastisk å se hvordan det blomstrer hos deg. Her har regnet herjet litt med narsissene, og de fleste av dem nøler med å springe ut. Jeg skjønner dem godt. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk , første året med ruteliljer i Eplehagen og jeg håper de har lyst til å bli værende her. Det er surt og kaldt, det legger en demper på den helt store utfoldelsen i blomstringen ser jeg. Men mye er godt i farta også.

      Slett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...