tirsdag 30. april 2013

Humle


Sensommerbilde fra hagen i skogen.  Knoppurt er en innsektsmagnet. Blomsterengen i skogshagen ble sådd fra blomstereng frø til og med før huset stod ferdig. I den tørre solrike skråningen i skogen så trives de godt. Mange av blomsterengblomstene har gått ut, men knoppurten holder stand.    Rundt de vakre lilla blomstene høres alltid lyden av summende små kryp.  Her venter en blomsterveps på å lande, mens humlen allerede koser seg på besøk.

I Eplehagen har jeg nå drysset blomsterengfrø på noen bare jordflekker i hagen.  Jeg håper at de kan gi insektene enda litt mer mat.  Jeg får jo epler og plommer , rips, solbær og bringebær i retur for jobben de gjør.  Humlene og jeg liker mange av de samme plantene og i tillegg til en mikset frøblanding har jeg strødd frø fra Sibirvalmuer, Ringblomster og Kornblomster her og der i Eplehagen.  Disse er også gode pollenblomster for humler og andre småkryp. Store blomsterbed med gamle stauder blir gode matfat for humler utover sommeren.

Akkurat nå er det løkblomstene som dominerer ; Vårpryd, Blåstjerne og Scilla, de kommer igjen år etter år.  Humlene liker løkblomstene, for de er nemlig ganske sultne tidlig på sesongen.

Anne på Moseplassen startet en utfordring av bloggere om å skrive om humlene og Stein i Vår svenske sommerhage sendte utfordringen min vei.   La Humla suse er en pågående facebookaksjon for å lære oss opp om humlene.  Sjekk ut FB siden om du blir nysgjerrig på humlene.

Det er ikke bare i Norge humlene blir færre og færre, dette skjer overalt.  I Storbritannia, mitt andre hagehjemland, finnes det også aksjoner for å bevare humlen.  Buglife er en organisasjon som har fine nett sider som gir mange tips om hva som kan gjøres for å få attraktive humlehager.

Jeg sender Humleutfordringen videre til  Fagertunhagen  og kanskje vil Butterfly and bungalow  i (edit:) Arizona skrive noe om hva som skjer med humlene i USA?




17 kommentarer:

  1. Gorgeous photo, Anne! I did the challenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastic, Sue. Very well written about bumblebees in Arizona - sorry I thought it was Texas.

      Slett
  2. Hei
    Så fint det høres ut med blomstereng i eplehagen! Det minner meg om barndommen min. Plukke blomster blant humler og bier i varmt solskinn :)
    Nå gir det jo dobbelt glede også, når en vet hvor bra det er for humlene og de andre insektene (og epleblomstene)som får glede av det!
    Jeg tar utfordringen med glede:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott og sporty at du tar utfordringen! Det er lærerikt å skrive litt om humlene, jeg fikk iallefall ganske mye utav det selv.

      Slett
  3. Flott bilde av humlen! Det er veldig bra at det blir mer bevissthet om at humler og bier er faktisk truet her i landet og i verden forøvrig. Det er trist og skummelt! Ha en fin 1. mai!

    SvarSlett
  4. Hei :) Så flott at du tok utfordringen og er med og sprer begeistring og kunnskap om humla! Fint innlegg :D

    Ønsker deg en riktig herlig mai, full av humlesurr, sol og blomstring :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var inspirerende og litt skummelt å få utfordringen , men jeg lærte masse i prosessen :))

      Slett
  5. Blomstereng må vere perfekt for humla :)

    SvarSlett
  6. En eplehage må ha mange insekter og det legger du jo godt til rette for. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble iallefall mye mer bevisst på humlen situasjon og da er det ikke så vanskelig å legge litt ekstra til rette for det biologiske mangfoldet.

      Slett
  7. Just found your blog today. I tried to translate it into English, but found every language except English on your translator tab - humm. You photo from the last posting (I went over a number of your past postings) is the same Puschkinia I have blooming in my garden today. Nice. Hope to figure out the translation into English - any help?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sorry about that , My blog was set to be a page in English so changed it to Norwegian. Now it seems it can be translated into English.

      Slett
  8. Så koselig humleinnlegg du har laget! klem fra Anne Kari

    SvarSlett
  9. Flott tiltak! Jeg leste faktisk om humla i Gardeners world i går og tenkte jeg måtte få meg et slikt insektshus av rør.

    SvarSlett
  10. Knoppurt vel å merke seg, flott bilde! Cornelias verden.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...