torsdag 11. april 2013

Mer løk i vente?

Nå er snøen straks borte i Eplehagen.  Eplehagen ser ganske trist ut akkurat nå. Nedvisne stauder og bar jord overalt. Langs innkjøringen til huset har jeg tenkt å ha et bed med løk som skal avløses med stauder og sommerblomster etter løkblomstringen.  Bildene er klipp fra nettet og jeg har satt de sammen i en kollasje for å bedre oversikt over plantemiksen.

Jeg plantet masse blomsterløk i høst. Et bed der byggesøppel hadde ligget lagret hele sommeren var ganske så jomfruelig, og jeg mente det var planteklart etter jeg hadde spavendt jorda.   Alt gikk ikke helt etter planen deretter.

Alle disse løkene på listen under ble spavendt og herjet med av byggefolkene dagen etter planting.  Jeg tror jeg gråt litt da jeg skjønte hva de hadde gjort. Etter dette har det bare vært å vente om noe som helst kommer opp av jorda.  Kanskje de bare kommer litt forsinket opp og at jeg får lengre blomstring?  Det er lov å håpe på det beste.  Hvis ikke får jeg prøve igjen til neste år - sånn er det jo i hagelivet.

Tulipa Triumph - Purple prince - Lilla
Tulipa - Single Early Candy Prince - Lys lilla
Tulipa - Fosteriana Purissima - Hvit
Puschkinia - Libanotica- Hvit
Fritillaria Meleagrsis - Rutelilje - Lilla og hvit
Narcissus - Trumpet - Mount Hood - Hvit
Allium Aflatunense
Allium Christophii
Allium Amplectens Graceful




8 kommentarer:

  1. Vakre kombinasjoner dette! Skal se det blir en naturlig look når løkene kommer hulter til bulter. Med så matchende farger blir det uansett fint :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg krysser fingrene for at løkene ikke har havnet for dypt og at de kommer etterhvert. Jeg ser noen få spirer som titter opp i dag så det er håp.

      Slett
  2. Tvi-tvi, finnes ikke verre kombinasjon enn hage og håndtverkere... Flotte planter, satser på at det blir flott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sukk, signeres. Det verste er at det står igjen mer arbeid utomhus som bare venter å bli fullført når telen gir seg. Altså mer håndtverkere og potensielt flere katastrofer i vente :S

      Slett
  3. Så kjedelig at de måtte bort og rote i det bedet du nettopp hadde satt løk! Men tror nok de takler det fint, selv om de kanskje ikke kommer opp i like sirlig orden som du hadde plantet dem- men veldig ofte kan jo det tilfeldige være enda mer sjarmerende enn våre planer, spesielt når fargene er så godt sampasset som dine løk! :-)
    Ha en fortsatt fin dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for trøstende ord! Lurer litt på Ruteliljene - de tror jeg ble begravd alt for dypt for stakkarene. Alliumnene kommer med spirer nå, tulipanene ser jeg ennå ikke snurten av.

      Slett
  4. Jeg kom bare lige forbi.

    Det skal nok blive godt.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...