mandag 8. april 2013

1. og 2. sårunde



Spirene fra første runde er godt i gang - det aller meste faktisk, og nå i kveld tok jeg andre runde. Bildene er klipp fra nettet - det er ikke 100% komplett såliste.  Bildene viser iallefall et fargekaos uten sidestykke, om alt i spirekassen skulle finne på å blomstre samtidlig og i samme bed.  Det skjer selvsagt ikke. så jeg tror det skal bli litt harmoni i hagene tilslutt. 

Cosmos 'Cotton candy' spirer og de har blitt så store og fine.  Jeg har  toppet dem, og må sikkert gjøre det i noen runder til, før de kan herdes og flytte ut.

Jeg har også god spiring inne på valmuene - jeg har priklet dem og de aller fleste kommer seg.  Det er fem sorter jeg har sådd : Rose Peony Poppy , Flemish Antique, black, scarlet ogtil sist swansdown. Alle er av typen Papaver Laciniatum - Peonvalmue. Prikling over til mengder av små potter og med mange av hver sort, så aner jeg ikke lengre hva som er hva.  De var jo tenkt å stå sammen, og det blir vel en fin mix allikevel.

Både Cosmos og Valmuer kan såes direkte ut, men nå har noen grådige snegler bosatt seg i hagen så jeg tror det er best at jeg har noen store planter som kan gå ut i beddene. Jeg har tenkt å prøve meg på direkte sådd også.

Ipomea er også godt i gang.  Blir kanskje store før de kan gå ut engang etter 17. mai. De er ikke så glad i kalde nattetemperaturer så jeg måtte flytte dem ut av glassverandaen i kveld. Et par var litt slappe i fisken.

Riddersporen Blue donna sliter litt også.  Jeg skal gi den selskap av en rosa, så blir den kanskje fornøyd?  Nå står den rosa ute for å få seg litt kulde, det gjør også akeleiene Blue Star.

Niktoniaen har tatt over halve glassverandaen etter jeg priklet de to pottene som var proppfulle av spirer. Jeg håper jeg har noen gode venner som vil ha noen planter.

Praktsalvien ser også ut til å bli flotte planter - de liker seg godt i den litt kjølige glassverandaen disse frøplantene.  Det ser også ut til at veksten er moderat så plantene blir ikke spesielt stenglete.  Godt fornøyd med resultatet av førsterunden , som frønovisen jeg er.

Ellers så  har erteblomstene fått komme i jorda nå i andre sårunde.  Begge Zinnia typene - Envy og Red Spider også.  Det var riktignok ikke mange frø i Red Spider posen - bare 6 stk og halvparten virket tomme.  Hvordan det skal bli 15-20 planter er mer enn jeg kan begripe?

Jeg sådde Toppamarant i fjor - det likte sneglene. Plantene ble ganske stilige utpå høsten og jeg høstet frø av den ene som overlevde sneglene. Kanskje ble frøene modne før frosten tok planten.  Frøene glemte jeg ute i vinteren, plassert inne i en avis , men jeg prøver meg med å så noen allikevel. Det er iallefall lite å tape.

Spansk svartfrø ser tøffe ut på bildet på frøposen, så de har fått en sjanse også.    Praktsoløye er også med i 2. runde i frøsådden.

Ellers så går nok planen å få beskjært epletrærne før blomstring i vasken denne sesongen. Det er en jobb jeg har grudd meg til. Hagen er bratt og hvor setter man stigen for å komme seg opp i høyden? De ble også litt for kraftig beskjært i fjor og noen av trærne har dannet mye ris. Ellers så er de fleste trærne gamle og de har fått råte i stammen. Men jeg elsker følelsen de gamle trærne gir hagen. Trærne er taket i hagerommet. Jeg må nok plante noen erstatningstrær i løpet av sommeren.

7 kommentarer:

  1. Så mange lekre sorter hos deg. De trives og vokser skjønner jeg. Herlig! Dette er er en fin tid med mye å glede seg til. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. I fjor fikk jeg ikke sådden helt til, men i år så har jeg vannet mye mindre og det gir resultater. Veldig gøy med frø når det blir noe av dem.

      Slett
  2. Artig med frø, spenningen sitrer i kroppen av å tenke på hvor fint det skal bli :) Her går det i dahlia om dagen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dahlia er jo så innmari fine - det er en skikkelig gladblomst. Jeg prøver dahlia fra knoll i år. Får jeg det til så har jeg lyst til å så frø neste år.

      Slett
  3. Wow! Det var en imponerende mengde frø du har sådd! :-) Så flott at du har fått så god spiring også! Hagen din kommer sikkert til å bli utrolig frodig :-D
    Ha en flott dag
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Cottage garden er målet og da må det jo mye planter til. Jeg skal på møte på jobben din neste uke - jeg kan ta med meg noen ekstra spirer fra runde 1 om du vil ha.

      Slett
  4. Så mye flott du har sådd!

    Takk for hyggelig møte i går :-)

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...