søndag 21. april 2013

Ikke alt er etter planen, men noe går veien - Vårtegn #6



Noe av den forvokste vegetasjonen i hagen ble klippet helt ned i høst.  Nå får vi se om det skyter på nytt. Jeg har gått og mysekikket på alle rosene i helgen.   Mange av rosebuskene ble flyttet pga byggearbeidene - og det er spennende å se om noe har overlevd. Enkelte busker har litt vel grå/svarte greiner så de må skyte på nytt fra rota.  De er rotekte så det kan gå bra.

Allium Schubertii - denne er tenkt som et blikkfang i steinbeddet. Ingen spor så langt , men det er jo tidlig.

Gladiolus communis ssp byzantinus italicus har jeg fått spiring på innendørs - og den kan få flytte inn i løkbeddet.

Erantis - 3 pk  og 3 spirer nå. Var løkene for gamle og inntørket tro? De skulle jo være blant de første budbringerne om den nye våren.

Crocus - Cream Beauty - nydelige kremgule krokus - iallefall på pakken og i hagen til Hagelivgutta - ser jo ingen tegn til noen krokus under syrinen jeg iallefall.  Narcissus - Rip Van Winkle skulle holdt den kremfargede krokusen med selskap under syrinen.  Det ser ut til at syrinbedløkplantingen ikke har gått helt etter planen. Ingene av løkene jeg fant hadde spiret og de var egentlig ganske mugne. Det tror jeg er et dårlig tegn...

Cupido - dwarf butterfly tulip. Caloshortus - disse kjøpte jeg i England på favoritthagesenteret mitt. Jeg er i tvil om de er vinterherdige så tiden vil vise - ett bittelite spor ved kjellernngangen har jeg. Fargen skal være lys lilla. Irisen Katrine Hodgins venter spent på selskapet.

Allium - Ostrowskianum - Bergløk - denne har jeg satt på feil plass. Den står i halvskygge og i litt fuktig jord. Må flyttes til en bedre drenert plass om den overlever denne vinteren. Jeg tenkte rødbladet Heuchera var fint selskap, men uff nei!

I løkbeddet kommer det nå omtrent en tredjedel av det jeg har plantet.  Vi holder motet oppe og håper mer kommer etterhvert.  Duftgladiolene og de flotte valmuene jeg har sådd inne, skal snart få flytte dit.  I dag har jeg fylt mer jord på i forkant og etterhvert skal jeg dele og flytte litt av steinbedsplantene til beddet nærmest murkanten.  Flere vårtegn finnes hos Hagen ved Skauen -
bare se her!

Bli med!


5 kommentarer:

  1. Det er så spennende å vente på om det en satt i fjor spirer eller ikke, men denne vinteren har vært i det hardeste laget hos dere også tenker jeg. Her har det gått ganske hardt utover rosene mine, de fleste må nok få en ganske hard omgang med saksen.
    Vår irisene er nydelige. Jeg har hatt den lyseblå tidligere, men den er nokså sart og går for ut her i min hage, men den mørkere blå klarer seg bedre

    SvarSlett
  2. Det er så herlig når plantene dukker opp i hage. Rosene mine ser også svarte ut, så det er spennende om de har overlevd. Irisen din er bare så nydelig!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Nydelige iris! Jeg satte en del tidlig-iris i høst, noen små spirer stikker opp men ingen blomst ennå. Ja, det er spennende å se hva som dukker opp :-). Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Det er vel omtrent sånn det skal være - noe går etter planen og andre ting ikke. Irisen var jo flott da. Håper flere av løkene bestemmer seg for å dukke opp utover høsten.
    God mandag!

    SvarSlett
  5. Flotte iris.
    Det er spennende å se hva som dukker opp. Jeg planter Snøklokker hvert år, og hittil har de ikke dukket opp. Resten ser ut til å være mer villig heldigvis, men Snøklokker de vil bare ikke.

    Lykke til med dine løker og ha en flott uke!!

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...