onsdag 3. april 2013

Gode hagedrømmer i spirekassen - Vårtegn #3

Litt om frø jeg har sådd og tenker å så.

Kjempeverbena (Verbena bonariensis).  Den skal være litt vanskelig å få til fra frø , så strengt tatt så har jeg ingen store forhåpninger om suksess, men jeg gir den et forsøk. Hele 6-7 mikroskopeiske spirer i vinduskarmen nå - de er vel en spireprosent på 10.  Den blir høy og blå/lilla - må få stå bak i det nye rosebeddet tenker jeg.  Jeg har tenkt å prøve å holde beddet den skal flytte inn i hvitt, lilla og rosa. Frøene fikk en uke i fryseren og så tok det vel en 3-4 uker før noen spirer dukket opp i midten av mars.  De vokser seint og det er nesten umulig å se de små spirene siden de er så ørsmå.

Om jeg også da får suksess med den neste på listen min som er Ridderspore (Delphinium belladonna - ´Blue Donna´) så blir jo mitt nye bed helt suverent.   Helt fint å ha litt hagefantasi når man knapt har fått frøene i jorda, men heldigvis har jeg 6-7 små spirer som vokser sakte i glassverandaen.  Jeg tenkte å ta en runde til med sådd av riddersporer, jeg har kjøpt noen rosa som bare må prøves.

Jeg kjøpte også noen akeleiefrø - jeg har jo både samlet noen fra grøftekanter og kjøpt litt blandingsfrø tidligere.  Men nå  prøver jeg meg også på ´Miss I L Huish´ som er en mørk lilla, nesten sort fylt akeleie. Alle de forskjellige akeleiene spirer godt, jeg har flere i ett plantebrett inne i glassverandaen og en hel kasse ute under snøen - vel de siste spirer forhåpentligvis når kulda gir seg.


Cosmos Candy Stripe har blitt noen ganske flotte planter som klare til topping på bildet.  Den gode påskesolen gav de en skikkelig sprintvoks.  De er nå toppet og det ser ut til at plantene busker seg fint. 

Ipomeaen kommer også veldig flott. Har toppet de for å få så tett vekst som mulig.

Japan lyktene er som en tett tue - ja det er bra man skaffer seg litt å gjøre.  Gutten i huset skal få borre huller i et par tomme malingsspann og så skal de graves ned både i Eplehagen og i Skogshagen.  Det blir noen fine blikkfang når mye annet har gitt seg til høsten.

Nicotinaen har også blitt noen flotte prikleklare planter over påsken. Dette er kjempegøy altså! 
Peonvalmuene er også blitt fine spirer - men det er et sant mareritt å prikle dem. De må dyttes godt ned i jorda siden de ble så slengete. Jeg tenkte at hvis jeg mister dem i prikleprosessen så sår jeg dem ute så snart snøen går. Det ser ikke ut som om jeg trenger å bekymre meg.





Men det har da falt noen rosa staudefrø i handlekurven også. Det er en rosa Rosekrage (Tanacelum coccineum) og Ryllik - (Achillea milleflorum L ´Cerice Queen). De er ikke sådd ennå, men det blir snart.

Krydderurtene til lille snupp kommer også med noen små grønne fnugg i pottene sine. Kanskje hageglede er smittsomt? Basilikum, Oregano, Mynte og Timian har hun sådd.  Hun sådde også persille , men den potten fylte jeg med valmuer ved en feiltakelse- så jeg må så mer persille i smug og så blir det kanskje valmuepersille som egen spesial sammenplanting.

Dette er denne ukes vårtegn i Eplehagen (Akershus). Se flere vårtegn  her.













2 kommentarer:

  1. Her var det kommet opp mye fint! Flotte store planter. Sådde en del i dag og har litt fra før av. Men mine er nok ikke så fine som dine! Ha en flott uke!

    SvarSlett
  2. Hei! Det er så spennende å så. Går og titter flere ganger om dagen. Teller spirer. Noe kommer innmari seint og noe kommer aldri, men noe slår virkelig til. Kjempeverbena gjør stort sett det. Jeg plasserer sådden i kjøleskapet i to uker i januar/februar. Etter en stund spirer de. Verbena bonariensies er en av mine favoritter, kan nesten ikke få for mange av dem. Ha det godt! Anne

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...