fredag 26. april 2013

'Velkommen til Eplehagen' blomsterbed



Hagemesse og frøsådd har gitt litt utelling, og nå holder jeg på med den siste planleggingen og forberedelser med å lage et fast bosted for mine planteskatter - i allefall for dette året.

Som vanlig har jeg stjålet bilder på nett til mine planleggingskollasjer, ettersom de fleste plantene på planen ikke har blomstret i min hage ennå.  Unntakene er den gule dagliljen, floksene i rosa , lilla og hvitt og solhatten.  De gledet meg i fjor og det ser ut som om de er på gang i år også.  Den gule akeleien kjøpte jeg i fjor på hagemessen som frøplante. Nå kommer den som et skudd og jeg håper den er gul. Men man vet vel aldri helt med slike akeleier.

Fagerklokke,Verbena boneraensis, dicentra alba,phlox paniculata (rosa), peonvalmue sort,phlox paniculata (hvit), peonvalmue swansdown, dicentra 'golden heart', aquilega vulgaris hvit, cosmos candy stripe, deplphinium Consolida ´Rose Queen´, daglilje, peonvalmue 'flemish antique', ukjent rose, solhatt 'magnus',phlox paniculata (lilla),  deplphinium 'blue donna', aquilega vulgaris gul, peon valmue rose, aquilega 'Nora Barlow', hosta , aquilega 'Clementine Red' , Rød vrihassel, iris sibirica 'butter and sugar'.

I fjor så dette beddet slik ut store deler av sommeren, men jeg håper dette året blir et litt lekrere blomsterflor ved inngangen.


14 kommentarer:

  1. Spennende planer og flotte planter Anne Karin! :-D
    Vi liker veldig mye av de samme plantene ser jeg!
    Det kommer sikkert til å bli kjempeflott i sommer. Skal bli spennende å se utviklingen :-)
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Valmuene du fikk skal i teorien bli den miksen som er på bildene. Vi får se om gartneren klarer å ta livet av dem før blomstring- jeg har allerede satt noen i jorda , og det var jo bittelitt frost i natt så det var kanskje ikke så lurt. Du er vel hakket mer tålmodig så sjansen for suksess er nok større.

      Slett
  2. Du verden for en flott blomstring det kommer til å bli. Spennende!

    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  3. Wow dette blir litt av ett syn og kjempeflott.

    SvarSlett
  4. Hei! Steinmuren kombinert med bed kommer til å bli kjempefint. Stein og planter synes jeg passer veldig godt sammen. Er det ikke morsomt å ha et hav av planter å velge mellom? God kveld! Anne

    SvarSlett
  5. Det blir kjempefint når du får laget bed der. Mange fine planter du vil ha der ser jeg :-)

    SvarSlett
  6. Takk alle sammen. Jeg håper jo det skal bli bra, det står vel bare på amatørgartneren... Skal fylle på litt mer jord og gjødsle med kugjødsel før plantene får flytte inn. Håper jeg får gjort det i helga. God helg !

    SvarSlett
  7. Det kommer til å bli så fint i bedet ditt at. Masse lekkert du har fått i hus. Gleder meg til å se bilder:) Lykke til!

    SvarSlett
  8. PS. Kan jeg spørre hvor du har fått tak i den lekre gule akelejen? Har letet etter en sånn uten å lykkes sålangt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den gule akeleien min har ikke ennå blomstret i hagen min. Den ble kjøpt som en frøplante på hagegal sin stand i fjor på hagemessen. Det gjenstår å se om den faktisk er gul. Det står langsporet gul akeleie på lappen som fulgte med. Det er forhåpentligvis ikke så lenge til vi får svaret.

      Slett
  9. Så mye fint du har fått, ikke dårlig det der!
    Fin uke til deg!

    SvarSlett
  10. Blir spennende å se om akeleien blir som du håper :-)

    SvarSlett
  11. Den muren var flott. Jeg har funnet noen andre innlegg underveis i prosessen, men lurer på om du har et innlegg med hvordan dere bygde den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har et par innlegg - mest bilder.
      Utgangspunktet var en sammenrast tørrmur som vi fikk revet, gravet ut på baksiden og muret opp igjen.

      http://etnyttlandsbyliv.blogspot.no/2012/07/ny-stttemur-del-1.html
      http://etnyttlandsbyliv.blogspot.no/2012/08/stttemur-del-2-utrolig-men-sant-vi-er.html

      Slett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...