mandag 22. april 2013

Nå skriver jeg om noe jeg ikke kan .... Herding


Ok, så har jeg handlet over evne og sådd over evne - og jeg må ha mer plass i glassverandaen.  Så noe må gå ut i den store verden eller altså ut i hagen. 

Jeg leser og leser om dette temaet, for om gjennomsnittet slår til så er jeg i 'frostfri' sone fra i dag av.  Denne våren har jo ikke vært gjennomsnittlig så det kan jo ikke tas alvorlig.  På yr.no så har de lagt ut en tabell fra målestasjonene i det ganske land over datoen for siste frostnatt om våren.

Og hvilke små spirer må ut sånn omtrent med en eneste gang??  Jeg er så utrolig utålmodig og det aner meg mer og mer at herding av plantene er en sann tålmodighetsprøve..



Frøsådde Akeleier som og er ca 2 cm små spirer - de må jeg få ut ganske snart.  Jeg ser jo at akeleiene i hagen kommer fint nå, men de har jo ikke bodd inne under tak.
Jeg har også endel annet fint, som barrotsplanter av stauder i glassverandaen. Disse har jeg puttet i potter og de kommer fint i glassverandaen. Temperaturen der holder vel omtrent 12-15 grader om natten, og så er det vel kanskje nedom minustallet på natten ute.  Så det blir kanskje ganske tøft for småplantene dette.

Så hva sier ekspertisen man  skal gjøre?  

Tor Smaaland sier i Tors tusen hagetips at plantene må stå en uke i skyggen, før de kan få sole seg en time eller to. 

Jeg har en inngang på nordsiden av huset som er overbygget og veldig lun - der tenkte jeg at de småplantene kunne få flytte.  Er det da lurt å  pottet dem om før de flytter ut slik at de har litt mer jord å vokse i og litt mer rundt de sarte røttene for isolasjonens skyld?  Ved inngangen kan jeg lett dekke dem til  de første dagene - nettene mener jeg.    Blir det for tøft, ja jeg mener for meg å faktisk gjøre det?  

5 råd for herding klippet fra Vi i villa (kilden deres er Tor Smaaland)
* Sette plantene ut noen timer per dag i begynnelsen, før du forlenger tiden og til slutt lar dem stå ute hele døgnet.
* Start herdingen i skygge, og la plantene gradvis og forsiktig utsettes for sol. Planter som har stått inne hele vinteren, blir lett solbrent når de plutselig blir stående ute i full solsteik.
* Ta inn plantene så fort det blir tegn til frost.
* Bruk god tid på herdingen. Plantene trenger tid til å utvikle sterkere blader som tåler livet utendørs.
* Inneplanter kan trenge 6-7 uker herding. Planter som er dyrket frem under solfangere kan trenge 3-4 uker

Jeg kan garantere at mine planter neppe får 6-7 ukers herding, dør de så dør de og da passet de ikke inn i min hage.

Gode tips mottas med takk og da helst tips om hvordan dette kan gjøres fort og gæli :))

 

10 kommentarer:

  1. Her tør ikke jeg å uttale meg for jeg har for lite erfaring.
    Men det er så mange flinke hagefolk der i bloggland som sikkert kan hjelpe deg.
    Men lykke til og fortell gjerne om hvordan det går,det kan bli nyttig erfaring for meg og flere.
    God mandag fra Marit.

    SvarSlett
  2. Jeg er nok heller ingen ekspert på dette området. HJer på skyggebalkongen er det jo ikke så mye sol, og når jeg setter planter ut der tas de kanskje inn første natten, men overlates deretter til seg dselv. Stort sett går det bra, men risiko for solbrenning er jo liten. Har aldri satt noe ut før et stykke ut i mai, så skulle jeg satt noe ut nå ville jeg vel tatt inn om natten 4-5 ganger tenker jeg, alt etter nattetemperatur.

    Hvis du er usikker kan du jo gamble med noen potter av hver sort, så har du back-up inne i tilfelle det ikke går bra med alle, men du får likevel frigitt en del plass.

    SvarSlett
  3. Hmm. Jeg er heller ikke ekspert på området, men tror nok jeg vile fulgt Billes råd: Altså tatt plantene inn om natten de første 4-5 dagene. Valmuer og akeleier skal nok ikke ha problem med å klare seg. Kanskje du har en fiberduk av den hvite typen du kunne lagt over dem? Da tror jeg de fint skal takle overgangen fra første dag av. Cosmos og mer sarte sommerblomster ville jeg nok ventet med...
    Lykke til Anne Karin! :-D

    SvarSlett
  4. Enig med Stein. Kraftig vind kan forresten få frøplantene til å bli riktig slappe, så finn en lun plass i skyggen de første dagene. Jeg herder stemor nå og det går bra, men sommerblomstene venter jeg med til midt i mai.

    SvarSlett
  5. Se der - her er det svar å få! Ja, jeg har bestemt meg for å prøve med noen få valmuer og noen få akeleier av frøsådden. Hostaene, irisene får også flytte ut under tak. Jeg har noe jeg kan bruke som duk og det er skyggefullt og vindstille der jeg har tenkt å sette dem. Får ta det som eksperiment. Prydtobakken og Cosmos venter jeg med :) Takk alle sammen !

    SvarSlett
  6. Hei! 6 til 7 uker, da har jo mye av sesongen gått. Sett dem lunt og dekk over med duk som du skriver. Fiberduk er fint fordi den er så lett og da kan du legge to eller flere lag hvis det blir veldig kaldt.
    Planter tåler som oftest ganske mye. På søndag satt jeg georginer ut i direkte sol og sterk vind, kan ikke se at de har fått sviskader selv om de aldri har fått direkte sol. Jeg tok dem inn om natta.
    Hvis du allerede har prikla og røttene har etablert seg, tåler de mer enn når de må etablere røtter i kalde netter. Hvis du har isopor, kan de jo stå på det. Fiskekasser får du hos fiskehandler. Uff, dette ble mye. Det verste er at jeg kunne ha skrevet mer. Lykke til! Anne





    SvarSlett
  7. Dette er sanneleg like vanskeleg kvart år. Varmen som vi vonar skal komme med våren er temmeleg ustabil og då er det ikkje så lett å vite kva som kan setjast ut og kva som må stå inne. Staudene kan du setje ut, bruk fiberduk som vern mot vind og sol den første tida, så vil dei klare overgangen.
    Sommarblomane vil og klare overgangen ved same stell, men dei vil ikkje ha det godt når det vert for kjøleg, veksten stoggar opp og dei vert ståande og sture. Dersom pottene står på nordsida så vil eg tru at molda vil halde seg kald og då vert det lite vekst. Men kva skal vi gjere vi som aldri klarar å halde oss i skinnet når alle frøposane ligg der, og vi berre klør etter å setje igang? Eg såg reprise på Fredag i hagen i dag og Marie Mandelmann sette ikkje sommarblomane ut i bedet før 10 juni. Følg rådet til Bille om å ha nokre eksemplar att inne. Lukke til!

    SvarSlett
  8. Tips for å spare tid på dette: sett sådden/plantene i skyggen, legg over minst 8 lag fiberduk (sånn hvit), fjern 1 lag hver dag, når alt er fjernet skal plantene være ferdig herdet.
    Nyt vårdagene :)

    SvarSlett
  9. super fint blog

    http://fastersnyttehave.blogspot.dk/

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...