tirsdag 2. april 2013

Stiklinger og sånt - Vårtegn (#2)



En tur innom hagesenteret gav litt resultater.  Jeg kom hjem med 12 stiklinger - mange av de jeg kjøpte i fjor lever ennå, og det var gøy å få store planter av dem. Hageinteressen økte sammen plantenes vekst utover sommeren. Spesielt Fuchsiaene var voksevillige i den våte sommeren i fjor.  Enda en ny sort ble med hjem denne uken.

Noen nye sorter pelargonier kom også til - 'Mona Lisa' som har en sterk rosa/lilla farge. ´Royal Amethyst¨ er også kraftig lilla og jeg tror de begge er flott med Stjernepelargonien 'Peppermint Star'. Morplanten til denne fikk rothalsråte, men det ser ut som om stiklingen kommer seg.   'Ludwigburger Flair' er en sart rosa Pelargonia. Den vil passe fint sammen med 'Ivory Snow' om den kommer seg etter vinterens mishandling. 'Dronning Ingrid' er den eneste pelargonien som ser veldig flott ut etter vinteren, den har jo også den vare fine rosa tonen.

Jeg har også noen røde varianter - 'Spring Flower' og 'Garnet Rose Bud'. Jeg sliter litt med å få de røde pelargoniene til å fungere i sammenplantinger. 'Spring Flower' den er litt for 17.mai rød, mens 'Garnet Rose Bud' er en vakker dyp rød blomst som derfor overhodet ikke går sammen med 'Spring Flower'. 'Fernando' har også fått nytt hjem hos meg, og den ser knallrød ut. ´Red Decora´ er en slyngpelargonia i samme fargetone som den famøse 'Spring Flower'. Jaja finner nok utav det utover sommeren - de står jo enkeltvis i potter og kan flyttes litt rundt omkring.

Jeg tenkte også å plante verbena sammen med pelargoniene iallefall om stiklingene trives og vokser. Både rød, hvit og blå stikling landet ned i handlekurven.

Et par Georgine knoller - i rødt oransje er også kommet i hus.  Jeg håper at de ikke blir totalt oppspist av de grådige sneglene.  Prøver meg iallefall, som den evige optimist jeg er.

Crocosmia (Montbretia) 'Orange King' skal også ned i det samme beddet som georginene , de ble med hjem i samme handlerunden.   Jeg har noen løk av i kjelleren av Crocosmia som ser fine ut etter vinteren, de har også oransje blomsteraks, men jeg vet ikke sorten.

Jeg har noen gladioler som har overvintret og noen jeg allerede har satt i jorda. De er av sorten 'Gladiolus communis ssp byzantinus italicus'.  De spirer - skrekk og gru, det er vel altfor tidlig, men de står kaldt i kjelleren.  Jeg tror de gladiolusene som er igang vil være fantastisk sammen med pelargonium 'Mona Lisa' i en potte.

Anemone De Caen Mix'en jeg kjøpte med meg fra England har også fått noen søte små skudd i den kalde kjelleren min.  Håper jeg kan holde dem i sjakk et en måned til.

Kommer tilbake med litt mer om sådden - den har klart seg riktig bra i glassverandaen over påsken. 

Dette får gå som forrige ukes vårtegn i Eplehagen, siden jeg ikke fikk publisert dette i påskeuken og det er jo egentlig litt gammelt nytt.  Jeg har et fler vårtegn på lur for denne uken.  Se flere tegn på at våren kommer her.



 





8 kommentarer:

  1. Ja, det er lett å komme hjem med stiklinger på denne tiden av året. Det er jo så mange flotte pelargonia og fuchsia.

    Lykke til med plantene!

    SvarSlett
  2. Så mange flotte stiklinger som du har fått tak i. Jeg har klippet ned mine morplanter for 1 mnd siden og nå står det 200 stiklinger til roting i drivhuset. Kjempegøy :))

    Lykke til videre

    Ønsker deg en flott uke videre :)

    SvarSlett
  3. Så mye flott du har sikret deg :-)
    Enig med deg i at hagegleden vokser i takt med stiklingene ;-)
    Ønsker deg en fortsatt riktig fin kveld!

    Stein

    SvarSlett
  4. Så gøy! Jeg satte endel stiklinger fra avklipp, og ennå er det litt spennende å se hva som klarer seg. Værhane planter jeg rett ut i mai, som Duftliljene, fordrev dem i fjor og innser at det blir vel mange potter og egentlig ikke så stort forsprang. Men det varierer sikkert litt fra år til år, og akkurat i år er det nok litt å hente på forkultur. Kos deg!

    SvarSlett
  5. Hei! En glassveranda skulle jeg gjerne ha. Pelargonia + glassveranda = sant. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  6. Spennende! Gleder meg til du skal vise blomstringen til sommeren:)
    Det er moro med stiklinger.

    SvarSlett
  7. Stiklinger er genialt, det er bare det at jeg har en tendens til å kjøpe mange siden de er å små ;) Plutselig er de ikke sååå små lenger.
    He-he, hagegalskap er det vel det heter.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...