onsdag 10. april 2013

Overvintring av Fuchsia har vært en suksess



En av Eplehagens store suksesser i fjor var Fuchsia.  Det kan jo ha med at de fikk være fargeklatten ved den nordlige inngangen til huset og den fuktige sommeren var helt perfekt for denne planten. De blomstret hele sesongen.

Stellet er enkelt.  De fikk litt gjødsel og så plukket jeg av de ferdig blomstrede frøhodene jevnt og trutt, men belønningen var enorm i forhold til innsats.  Jeg vannet dem når naturen ikke gjorde det.  Jeg kjøpte plantene som stiklinger og det var en av de beste hageinvesteringene jeg har gjort.

Fuchsia er en plante som jeg husker fra mormors stuevinduer og i hagen hennes.  Hun dusjet, gjødslet og stelte sine Fuchsia hele året igjennom og de kom igjen og igjen med flotte blomster. Jeg har nok ikke vært like iherdig på stellet, men tiltross for en tidvis glemt tilværelse og nesten ørkenforhold, så kommer de så fint igjen nå med nye skudd.  Det gjør meg så glad! 

Bildene jeg har så langt av dem er ikke så fine - så jeg deler heller hvordan plantene var på sitt beste ifjor sommer.

Da jeg bodde i England hadde jeg to røslige Fuchsia ved terrassen. Jeg trodde ikke den kom til å overleve vinteren utendørs der, for det er jo minusgrader i England også.  Neste vår så kom det masse nye skudd og jeg kunne bare klippe av de frostbitte greinene og den ble vakrere og større det neste året. Lurer på om plantene fortsatt gleder de som overtok huset vårt der?

De tåler iallefall en hel del disse skjønnhetene og sånt liker en hagenovise :)



12 kommentarer:

  1. Nydelige Fuchsiaer! Jeg må nok anskaffe meg en type til sommeren! Det er mange sorter ser jeg og de er virkelig bedårende! Nyttige tips om riktig stell tar jeg gjerne i mot! Ha en inspirerende vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Stellet mine har fått er veldig begrenset, men de liker å ha litt fuktig jord og det var jo ikke akkurat noe problem forrige sommer... I vinter glemte jeg dem helt og de tørket ut - fikk en dråpe vann i måneden. Enklere kan det nesten ikke bli :)

      Slett
  2. Ja, det var mange flotte fuchsia du hadde. Jeg hadde dilla på de for noen år siden, men synes at det var lett å få lus på de om vinteren. Skyldes sikkert dårlig stell ;-)

    Takk for i går, det var hyggelig å treffe deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for i går, det var koselig å få ansikt og hele mennesket bak bloggene.
      Det er nok ren flaks at det ikke har kommet noe uttøy på mine Fuchsia. Eller kanskje lusa ikke liker oppussing og slipestøv. Det var grusomt tørr luft der de stod og vansmektet...

      Slett
  3. Så artig å få til planter år etter år, en blir jo ekstra glad i de.
    Jeg har faktisk overvintret to fuchsia også, de strutter også med mange nye skudd.
    Jeg har en venninne som har hatt sine i mange år og de er blitt store som små busker, veldig flotte med masse blomster hele sommeren.
    Ha en strålende dag, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at så lenge det var lett å få til overvintring, så er det greit å gjøre det. Blir det for mye å passe på, så er det også greit om de går ut. Mye fint å få kjøpt, men selvsagt litt spesielt med de tingene man klarer å få til selv ; om det er overvintring eller frøsådd.
      Ha en deilig vårdag!

      Anne

      Slett
  4. Jeg kom bare lige forbi.
    Hvor er dine fuchsia dog smukke.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlett
  5. Hipp hurra for en glede. Det gir en fantastisk mestringsfølelse når de overlever slik. :) (Derfor overvintrer jeg bare noen få sikre, jeg....) Takk for at du kom oppom Operataket. Det er utrolig koselig å møte noen fjes bak bloggene. Håper vi sees igjen om ikke lenge. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan nesten ikke ta æren for at de overlever - dette må være noen skikkelige fightere for å si det sånn :) Det er alltid gøy å møte folk som har samme interesse. Kanskje vi må lage et lite bloggtreff ?

      Klemmer tilbake

      Slett
  6. Så flink som overlever fuchsiaer, så flink er ikke jeg. Alt for varm kjeller i dette huset, men jeg er stolt over å ha overvintret 3 dahliaknoller, da i min mors kjeller. Kanskje tårene kan klare seg der også? Fin torsdag til deg.

    SvarSlett
  7. Hei - Det er første gangen jeg har gjort forsøket på å overvintre og du har nok rett i at temperaturen er viktig for å få det til. Temperaturen ble skrudd opp i jan-feb og da holdt alle plantene å gå nedenom - de spirte voldsomt , og siden de stod på et mørkt rom så det var veldig uheldig. Men det har ordnet seg virker det som, jeg klippte de ned skrudde ned temperaturen. Nå står de ganske kjølig ca 14-15 grader på natta og litt varmere på dagen og de har mye dagslys. Men uansett gjør et forsøk - det koster ikke store innsatsen og belønningen er bra.

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...