onsdag 24. april 2013

Gnafserne har vært i Eplehagen i natt og hatt fest - tulipanfest...









I Eplehagen er det noen tuer med tulipaner ved siden av rådyrtråkket.  Med sola så struttet tulipanbladene opp av jorda på en 4-5 forskjellige steder og jeg var så glad.  I dag tidlig da jeg gikk til jobb så var struttende tulipanene gnafset helt ned til jorda.  Det var et trist syn.

Det er ikke jeg som har plantet de der, men tulipanene tåler åpenbart beitingen.   I fjor som var det første året i Eplehagen, så jeg knapt blomsten på noen av tulipanene og det får jeg nok ikke sett  i år heller. Kanskje jeg bare må innse at tulipaner er favorittmaten til rådyra akkurat nå og at det er en god gjerning å fore disse dyra?

På inspeksjonsrunden var en eneste tue av tulipanblader urørt. Den har rene piggtråfella rundt seg - dvs avklippet berberis =  naturlig piggtråd ... Det var et ikke-ferdig ryddeprosjekt som tilfeldigvis lå igjen etter gårsdagens økt i hagen - og der har jeg kanskje løsningen for å få bort nattlige tulipantyver. Ja hvis de ikke bare var ferdig forsynt og klare for sengetid før de kom så langt som til den siste tua med tulipaner.

Den nye planen for ettermiddagen ble plutselig å klippe litt mer berberis og det skal jeg legge rundt mine nyplantede tulipaner og favorittulipanene i rosebeddet...  Heldigvis har jeg masse berberis i hagen.

Nå er jeg spent om dere andre hageglade har andre tjuvtriks for disse gnafsete rådyrene som raserer hager på natten? 



11 kommentarer:

  1. Så kjedelig!
    Jeg har måttet gi opp å ha tulipaner i hagen fordi rådyr og vånd ingikk en avtale. Rådyr spiste opp alt over bakken. Vånd tok seg av løken!
    I ettertid har jeg hørt at det er mulig å blande blodmel med salmiakk. Skjær biter av grønn oasis i passende stykker og tre dem på en pinne. Dypp så oasisen i denne suppen og stikk pinnen ned i jorden. For å forhindre at det regner vekk tar du blomsterpotte og plasserer over oasisen. Det skal visst være veldig effektivt!?
    I England pleier gartnere visstnok å "late vannet" rundt om i hagen nær ting rådyr er glade i. Rådyret kjenner lukten av rovdyr (Menneske) og holder seg unna...

    SvarSlett
    Svar
    1. Vånd og rådyr - ja - det var en uslåelig kombinasjon! Jeg har hørt om blodmeltrikset, men jeg synes det høres så ekkelt ut at jeg ikke har fått meg til å prøve. Skjønner godt at rådyra skyr den miksen der. Jeg har prøvd å få Landsbymannen til å ta ansvar for å markere reviret, men det er han ikke villig til :) Bikkja er de ikke spseielt redde for heller. De står bare å ser på den på et par meters hold ... og bikkja er uinteressert i dem.

      Slett
  2. Noe så trist, hårtugger fra hårbørsten skal virke avskrekkende sies det, men er usikker på om hårtugger i blomsterbedene er spesielt lekkert å se på ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel litt av utfordringen med rådyrråd.. metodene er ofte ikke helt estetiske.

      Slett
  3. Det er kjedelig med gnafsere ja. Jeg har også droppet tulipaner i feriehagen og satser heller på ulike Narcisser som får stå i fred.

    Jeg hørte at villtulipaner oftere får stå i fred, har ikke testet, men kan tenke meg å sette noen løk til høsten. Tulipaner er jo så flotte. Hadde jeg bodd i hagen fast, ville jeg prøvd tulipaner i krukke istedet, krukker nær husveggenb får ofte stå i fred hos meg ihvertfall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ellers så har jeg også noen langs husveggen som så langt ikke har vært rørt. Villtulipaner må sjekkes ut, og narcisser er flotte de også.

      Slett
  4. Rådyra elkser tulipaner, og mine blir snæuklipt hele tia :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Får bare glemme at de vokser i hagen og heller tenke på de som godbiter til rådyra.

      Slett
  5. Nei, så kjedelig! Jeg har også fått tips om hår. Skaffe hår fra en frisør og pakke dette inn i nylonstrømpebukse.

    SvarSlett
  6. oj det var vældigt kjedeligt. så synd

    SvarSlett
  7. Usch ja, ikke gøy det der. Får vel se meg heldig som ikke har det problemet med rådyr. Håper dine favoritter klarar seg :)

    SvarSlett

Kommentarer er veldig hyggelig å motta.

Juni er her

Duftende syrin har tatt over etter liljekonvallen.  Berberisen konkurrerer litt på baksiden om å ha mest duft.  Det er sommer... Og fo...